Postmilenialismus také tvrdí, že tisícileté království ze Zjevení 20 (které nevidí jako „jeden tisíc“) se odehraje mezi dvěma Kristovými příchody. Ačkoli Ježíšova vláda z nebe a Duchem požehnané evangelium a Boží království začnou v malém, budou postupně růst, šířit se a stanou se dominantním vlivem ve světě. Nejenže bude většina lidí spasena, ale budou proměněny také všechny oblasti společnosti. Svět bude prožívat zlatou éru pokoje, prosperity a požehnání. Po dlouhém období převážně křesťanstvím formovaného světa povede toto tisícileté království k Ježíšovu návratu z nebe. V té době Ježíš vzkřísí všechny lidi a bude je soudit, a to jak spravedlivé, tak bezbožné.
Postmilenialismus vykládá Zjevení 20,1–6 se svázáním Satana a vládou svatých jako něco, co se odehrává v současnosti. Na rozdíl od amilenialismu je postmileniální pohled optimistický v tom, že toto milénium považuje za něco, co nakonec změní svět pro Krista. Království, které začíná jako realita duchovního vykoupení, nakonec pronikne do stvoření a přivede ho do souladu s Božími spravedlivými standardy. Ježíš se vrátí teprve po této zlaté éře pokoje a prosperity.
SOUVISEJÍCÍ – John MacArthur / Pohledy na tisícileté království – AMILENIALISMUS
Postmilenialisté uvádějí několik linií podpory z Písma. Používají žalmy a proroctví ze Starého zákona, které popisují podmínky prosperity a míru na zemi, jako důkaz pro tisícileté království před Ježíšovým návratem (např. Ž 72; Iz 65,17–25). Velké poslání (Mt 28,19–20) je chápáno jako prostředek pro proměnu národů. Podobenství o hořčičném semeni a kvasu (Mt 13,31–33) ukazují postupný, avšak přesto velký růst království z malých počátků.
Postmileniální pohled je vyloučen kvůli několika zásadním problémům. Oprávněně tvrdí, že Ježíšovo tisícileté království povede k proměně všech aspektů stvoření a zahrnuje více než jen osobní spasení. V tomto smyslu je lepší než amilenialismus, který má za to, že Ježíšovo království má jen minimální nebo nulový vliv na zemi. Jeho hlavní vadou je ovšem tvrzení, že Ježíšovo tisícileté království a proměna všech aspektů společnosti proběhne ještě před Ježíšovým druhým příchodem. Nemáme zkrátka žádné biblické důkazy, že svět bude „pokřesťanštěn“ před Ježíšovým druhým příchodem. Premilenialismus a amilenialismus správně tvrdí, že tento současný věk před Ježíšovým návratem bude svědkem zhoršujících se podmínek na zemi. Bible rozhodně neučí, že svět míří ke křesťanské zlaté éře před Ježíšovým příchodem, ale popisuje zhoršující se stav. Vidíme to v Božích soudech a pronásledování ze strany Satana ve Zjevení 6 – 18. I Pavel píše: „Toto však věz, že v posledních dnech nastanou těžké časy“ (2Tm 3,1). Poznamenal také, že křesťané i nadále „budou pronásledováni. Ale zlí lidé a podvodníci budou postupovat stále k horšímu; budou svádět jiné a sami budou sváděni“ (2Tm 3,12–13). Ježíš očekával špatné podmínky v budoucnosti, když se ptal: „Jen až přijde Syn člověka, zdali nalezne víru na zemi?“ (L 18,8). Biblické důkazy pro to, že svět se před Kristovým návratem bude zhoršovat, jsou významné.
Newsletter Křesťan dnes – týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
Postmilenialisté pro podporu svého názoru často citují starozákonní texty, které mluví o tom, že země bude proměněna, ale tyto texty citují i premilenialisté. Nejde o to, zda Mesiášovo království vše promění – protože to se stane. Hlavní otázkou je, kdy tyto podmínky nastanou. V případě postmilenialismu chybí důkazy o tom, že země bude proměněna před Ježíšovým návratem bez fyzické přítomnosti Mesiáše na zemi. Texty jako Žalm 72; Izajáš 11; a Zacharjáš 14 rozhodně mluví o pozemských požehnáních, ale ta se odehrávají během přítomnosti Mesiáše na zemi. Písmo neučí, že podmínky na světě se budou významně zlepšovat bez vlády Mesiáše na zemi.
Dalším velkým problémem, kterému čelí postmilenialismus, je fakt, že ani dva tisíce let dějin církve nepřinesly nic, co by se blížilo křesťanskému zlatému věku. Ačkoli základem pro hodnocení jakéhokoli teologického pohledu je Písmo, nikoli zkušenost, svět se nemění na „křesťanštější“. Podmínky se nadále zhoršují, nezlepšují se. Dokonce i na těch místech, kam kdysi výrazně proniklo evangelium, jako ve velké části Evropy během reformace a americkém severovýchodě během velkého probuzení, nyní z hlediska světonázoru převládá sekularismus. Jak ve Spojených státech, tak ve světě vliv křesťanství klesá. Dramaticky roste vliv nekřesťanských světonázorů a filozofií, jako je islám a sekularismus. I když technický pokrok umožnil, aby byl svět snesitelnější a pohodlnější, přinesl i větší možnost katastrof. Jedním příkladem jsou zbraně hromadného ničení.
Postmilenialismus také trpí mnohými z problémů, které oslabují amilenialismus. Je příliš závislý na nepravděpodobném názoru, že události ze Zjevení 20 budou předcházet událostem druhého příchodu popsaným ve Zjevení 19. Postmilenialismus má také potíže s myšlenkou, že Satan je v současném věku svázán. Nesprávně tvrdí, že vláda svatých popsaná ve Zjevení 20,4 se odehrává už dnes. V důsledku takovýchto strukturálních problémů je postmilenialismus neudržitelný.
Převzato z knihy Systematická teologie od Johna MacArthura
Zdroj: Nakladatelství Didasko Datum: 6. února 2022 Foto: YouTube – John MacArthur