Praha – Divadelní hra Naše násilí a vaše násilí chorvatského režiséra Olivera Frijiče, ve které Ježíš sestupuje z kříže a znásilňuje muslimku, vyvolala řadu emocí a nesouhlasných reakcí nejen v křesťanské veřejnosti. Křesťané hru kritizuje za hanobení symbolů a urážení Boha. Divadlo hru i přes protesty nestáhlo z nadcházejícího festivalu a hra se veřejnosti představí již tuto sobotu. Jan Rozek je jedním s organizátorů protestu, který křesťané v Brně plánuji na sobotní podvečer. V rozhovoru pro Křesťan dnes uvedl své důvody protestu a detaily plánované akce.
V čem vidíte největší problém hry Naše násilí a vaše násilí?
Největší problém je nasnadě. Je to urážení mého Boha a hanobení víry a křesťanských symbolů. Víte, jako malé dítě jsem si ještě vytrpěl ponižování, ústrky a veřejné vysmívání organizované učiteli škol vůči nám, kteří jsme chodili do náboženství. Po revoluci se to děje skrytěji, ale pořád jsme jako křesťané zesměšňováni a je námi pohrdáno dle zvyku z předchozích let.
Na co si ale zvyknout opravdu nelze je hanobení Pána Ježíše. To si nedovolili ani komunisté. Ti v této kauze varovně pozvedli hlas, že není dobré hanobit a znevažovat žádnou víru.
Proč jste se rozhodl spoluorganizovat petici proti této hře?
Dokumenty II. vatikánského koncilu nás laiky jasně a důrazně vybízejí k větší aktivitě k dobru církve, hlásání evangelia a obraně víry. Tím, že se snažím lidem vysvětlit proč je zesměšňování Krista pro mne nepřijatelné, že je to můj Bůh s kterým mám blízký vztah jako třeba s mojí manželkou, tak i někteří nevěřící lidé a vlažní křesťané chápou, že minimálně v rovině slušnosti, to není přijatelné ani pro ně.
Jak na petici reagovali představitelé církví a osobnosti z křesťanského světa?
Petici podepsalo několik biskupů a dalších představitelů církví. Máme podporu od otce Dominika kardinála, který statečně vyzval všechny křesťany k projevení odporu vůči této hře.
Velkým překvapením pro mne byli lidé, kteří mají důležité posty v křesťanských médiích a odmítli se od začátku o tomto tématu vůbec bavit. I když vím, že jim mnoho lidí psalo. Téma náboženských práv a svobod, urážení náboženských symbolů a Boha nebylo a není pro ně zajímavé. Asi všichni známe křesťanské osobnosti, které se prezentují v médiích po mnohá léta jako etalony víry nebo bojovníci za lidská práva. Obeslal jsem asi 200 osobností křesťanského světa a veřejné společnosti s podrobným vysvětlením, ale výsledkem je velké ticho. Na toto hlasité ticho důrazně poukazují mnozí lidé stojící mimo struktury církví a kladou mnohé otázky.
Setkal jste se i s křesťany, kteří petici kritizují a proč?
Většina křesťanů nemá s peticí problém. Naopak je mnoho lidí, kteří ji spontánně nechávají podepisovat před kostely. Podepisují ji i mojí nevěřící kamarádi, kteří vidí jasně, jak divadlo ponižuje křesťany a ptají se jak je možné, že 30 let od revoluce v naší liberální společnosti můžeme někoho diskriminovat. Někteří lidé se spíše bojí, aby se to celé nějak nezvrhlo v násilí. Bojí se, aby se k nám nepřidali extrémisté, kteří celou myšlenku zničí. Proto jsme dali na FB jako první zprávu toto vyjádření: Motivem našeho nesouhlasu s uvedením hry „Naše násilí“ je náš osobní vztah k Ježíši Kristu Božímu Synu. Nechceme, aby byl tak hanoben. Samozřejmě se distancujeme od politizovaných protestů některých uskupení a jedinců, kteří se také nesouhlasně vyjádřili k uvedení hry. Zejména se distancujeme od těch, kteří spojují svůj nesouhlas s nacionalistickými, xenofóbními, rasistickými, či jinak radikálními a extrémistickými postoji. Též se distancujeme od neslušných, agresivních a křesťanským postojům vzdálených komentářů a od agresivního a neslušného napadání autorů hry, organizátorů festivalu, magistrátu města Brna a vůbec zastánců představení. Jde nám o to poukázat, že není košer urážet víru našich přátel, nikoliv se přivazovat k divadlu.
Krajský soud zamítl návrh na předběžné opatření, které mělo vest k zákazu hry, co říkáte tomuto rozhodnutí?
Krajský soud, státní zastupitelství i policie a samozřejmě město Brno mají velkou zodpovědnost, kterou by si měli uvědomit.
Vždyť, co může dělat člověk, který je hluboce urážen a ponižován? Když zkusil věc vysvětlit politikům, posbíral podpisy? Když se poté tedy obrátil na policii, státní zastupitelství a soudy? A všichni odpověděli, že věc ani nezkusí vyšetřit? Jakou odpověď dává policie a justice veřejnosti? Ano, vy křesťané jste lidé té poslední kategorie. K nám do Brna nemusí nikdo přijet ze zahraničí, aby zde vykonal teroristický čin. Naše soudy a policie si prostě takové lidi vyrábějí sami. Jsem proti jakémukoliv násilí, ale bojím se, že frustrovaný člověk, který nenašel nikde zastání, může jednat zkratkovitě. Prosím Boha, aby nic takového v budoucnu v naší zatím poklidné zemi nenastalo. Ale několik tisíc lidí na to v petici poukazuje. Bojí se, že se bude opakovat dříve nebo později situace, jakou známe z redakce Charlie Hebdo nebo v klubu Bataclan a další. Kdo bude poté zodpovědný? Pan primátor, pan Hollan za kultůru, pan Glaser za národní divadlo nebo státní zástupkyně a policie?
Jak bude probíhat nadcházející demonstrace v Brně?
Je to spíše pokojný protest nebo hapenning. Bude od 18 30 asi do 19 30. U divadla budou příznivci pana Dr. Miroslava Sládka vytvářet uličku hanby, proto jsme se přesunuli, jak jen to šlo nejdál a nebudeme tedy u divadla. Najdete nás na zelném trhu pod kašnou Parnas. Jsme tak zcela odděleni od všech ostatních. S policií máme výbornou spolupráci, proto aby náš protest byl poklidný. Tedy těšte se na projevy a hudební doprovod. Přijďte se ukázat Pánu a Brnu, že chcete jen žít ve společnosti, kde i křesťané mají svá práva a nejsou občany druhé kategorie a že není dobré urážet jejich Boha. Kdo dává přednost modlitbě tak v kostele sv. Maří Magdalény je duchovní program od 18 asi do 20 hod., který vede otec biskup Pavel Konzbul.
Hra bude v Brně uvedena tuto sobotu, myslíte si, že je tomu ještě možné zabránit?
Samozřejmě, stačí jen trochu chtít. Město, policie i státní zastupitelství to může udělat jediným rozhodnutím. Je více než zřejmé, že jde o trestný čin § 355 a §356 trestního zák. Je třeba se zamyslet nad tím, že to výrazným způsobem ničí společenský smír. Myslíte si, že když někomu plivnete do tváře, tak se nic neděje a je možné okamžitě spolupracovat na jiných projektech? Nebo je třeba se omluvit, sjednat nápravu?
Autor: Michal Nosál Foto: divadelnisvet.cz