Teolog Tomáš Halík se v poslední své úvaze věnoval islámským teroristům, radikálním pro-life aktivistům, křesťanům podporujícím Trumpa a odpůrcům papeže Františka. Podle katolického kněze je možné vnímat ve všech těchto skupinách určitou podobnost.
„Co mají společného teroristé, vykřikující náboženská hesla, křesťané, podporující Donalda Trumpa, radikálové pro-life skupin, odpůrci papeže Františka, zasílající mu „synovská napomenutí“, bojůvky „na obranu bílého heterosexuálního muže“ nebo pokus Jaroslava Kaczynského vytvořit v Polsku autoritativní katolický stát?“ táže se v úvodu svého blogu zveřejněném na Aktuálně.cz.
Islámští teroristé dnes patří „k nejnápadnějším, nejznámějším a nejnebezpečnějším příkladům náboženské patologie,“ kteří podle Halíka „zcela ignorují etické zásady islámu a zneužívají citáty, vytržené z kontextu posvátných textů.“
Halík se domnívá, že křesťané, podporující Trumpa pro jeho pro-life politiku, ignorují jeho chování, které popírá morální zásady křesťanského učení. Varuje, že „žádný politik není mesiáš“ a připomíná, že k „prorocké úloze církve patří kritika a „desakralizace politiků.“
„Radikálové pro-life skupin ignorují fakt, že kriminalizace potratů není jedinou a nejvhodnější cestou k ochraně nenarozeného života. Například zpřísnění zákonů o potratech v Polsku povede zřejmě pouze k potratové turistice polských žen do okolních zemí a nebezpečným domácím potratům,“ pokračoval Halík s poukázáním na aktuální medializovanou situaci v Polsku. Také oceňuje odvahu rodičů, kteří se rozhodli mít zdravotně postižené děti a označil tento nelehký krok za „morální hrdinství.“
Odpůrcům papeže Františka, kteří „mají upřímnou starost o identitu katolické víry,“ Halík vzkazuje, že „tento systém do sebe perfektně logicky zapadá, avšak při závanu reality života se hroutí jako domeček z karet. Zastávají přesně onen typ legalistického náboženství, se kterým celoživotně zápasil Ježíš z Nazareta.“
Halíkova kritika směrovala také na polského politika Jaroslava Kaczynského. Jeho snaha vytvořit z Polska „autoritativní katolický stát je nebezpečným příkladem spojení náboženství a politiky, který přispívá k radikální sekularizaci polské společnosti a diskreditaci křesťanství zejména u mladé generace a u vzdělaných lidí,“ píše katolický kněz a držitel několik mezinárodních ocenění. „V zemích, kde „pseudonáboženství“ už silně zachvátilo tradiční církevní struktury a kde nastává hluboká krize důvěry v církev, je nutné vrátit se ke kořenům evangelia a začít opravdu „novou evangelizaci,““ dodává na závěr Halík a za příklad dává „synodální proces“ v katolické církvi v Německu.
Líbí se vám tento článek? Podpořte fungování novin
Abychom mohli vytvářet obsah, který čtete zdarma, spoléháme na dary od našich štědrých čtenářů, jako jste Vy.
Pomozte nám pokračovat v této misi a podílejte se na ní spolu s námi.
-red- Datum: 13. října 2020 Foto: Wikimedia Commons – Halík