Praha – Profesor Tomáš Halík v rozhovoru pro Aktuálně.cz kritizoval kardinála Dominika Duku za slova na adresu homosexuálů i pochodu Prague Pride. Vadila mu také jeho podpora arcibiskupa Marka Jędraszewského, který nazval LGBT komunitu duhovým morem.
Kardinál Dominik Duka se před pražským pochodem ohradil vůči agresivní, a místy i nenávistné rétorice stoupenců ideologie LGBT. Dle jeho mínění je „zřetelné, že se nejedná o otázku práva menšiny na toleranci, ale o propagaci uvolněného životního stylu, který není zodpovědný, důstojný a krásný.“
Halíkovi vadí hlavně povrchní a agresivní rétorika, která není podložena korektními argumenty. To má za následek to, že se nevede o tématu věcný dialog a „přilévá se olej do ohně kulturních válek.“
Kardinál Duka v reakci na přítomnost skupiny lidí hlásících se k satanizmu a jejich podpoře Prague Pride uvedl: „Zároveň vnímám jako varovné, že témata LGBT ideologie se podle posledních zpráv rozšiřují i o ateistickou a satanistickou agendu, tedy o jevy, o jejichž odmítnutí nemůže být celospolečenských pochyb.“
Označení sexuální menšiny morem a přirovnání ke komunistickému teroru označil za „neschopnost duchovně rozlišovat.“ Halík se domnívá, že představitelé církve by „měli mít dar rozlišování,“ protože svým postojem jdou proti evangeliu, a „vyhánějí lidi z církve a odpuzují od ní zvláště mladé a přemýšlivé.“
„Aktivity LGBT jsou výkřikem: Přijměte nás v naší jinakosti! Reakce prelátů jsou výkřikem hrůzy: Náš svět končí a tomu přicházejícímu nerozumíme! Je to projev strachu, zloby a zoufalství, které už Kierkegaard nazval nemocí k smrti,“ řekl pro Aktuálně.cz Tomáš Halík.
Představitele církve vyzval, aby místo rozzlobené reakce plné „emocionální pěny,“ raději šli do kaple meditovat a zpracovali své emoce. Pak by podle něj mluvili jako Kristovi pastýři, a ne jako „rozzlobení zahořklí staříci.“
Halík již v srpnu v reakci pro Deník N vyjádřil pochopení, že „některé záměrně provokativní projevy“ na pochodu Prague Pride v Praze „mnohé církevní představitele vydráždí a některé vyděsí,“ ale vyzval představitele církve k „moudřejšímu, klidnějšímu a hlubšímu uvažování.“
„V době prolínání civilizací a proměn kulturních paradigmat se pochopitelně vynořují pokusy nově promyslet postoje k sexuálním menšinám, k chápání genderových rolí a struktury rodiny. Církve, skládající se většinou z konzervativněji smýšlející lidí, jistě mohou a mají vnést do veřejné debaty o těchto tématech kritické postřehy,“ napsal Halík.
K tomu, aby se církev mohla k aktuálním tématům vyjádřit a veřejnost reflektovala její hlas v citlivých tématech, je nutné nevytvářet „obrazy nepřítele“ nebo nálepky typu „homosexualismus“, „genderové ideologie“, „neomarxismus“, které by církev mohly diskvalifikovat, varoval Halík.
Ztotožnil se s názorem polského kněze Tomasze Dostatniho, který ke kázání arcibiskupa Jedraszewského uvedl, že „odporují evangeliu a vyhánějí lidi z církve.“
Kauzu polské církve přirovnal k Piťhovu kázání, kde „agresivní rétorika a neseriózní argumentace“ byla použita „místo zvěstování evangelia.“
Líbí se vám tento článek? Podpořte fungování novinAbychom mohli vytvářet obsah, který čtete zdarma, spoléháme na dary od našich štědrých čtenářů, jako jste Vy.
Rádi byste nám pomohli pokračovat v této misi a měli tak možnost se na ní spolu s námi.
-mn- Datum: 7. září 2019 Foto: Wikimedia Commons – Tomáš Halík