FOMO (Fear of missing out), tedy strach, že něco zmeškáme nebo o něco přijdeme, je druh úzkosti způsobený pocitem, že člověku utíká zajímavá příležitost, kterou ostatní využívají. Nejde o fenomén zcela nový, člověku jako společenskému tvoru je taková obava do jisté míry vlastní. Zvědavost je lidská. Díky ní získáváme vědomosti a posouváme se dál.
Chci všechno!
Moderní sociální sítě však „strach z propásnutí“ velmi zvýraznily, neboť k zakoušení tohoto strachu poskytují mnoho příležitostí. Umožňují sice sdílení s ostatními, ale nabízejí také nekonečný proud aktivit, kterých se člověk neúčastní. To může vést až k závislosti na sítích a nutkavému sledování notifikací, jen abych o něco důležitého nepřišel. Podle analýzy až 56% uživatelů sítí přiznává, že mají pocit, že promeškávají něco zajímavějšího a důležitějšího, než co právě sami sledují!
SOUVISEJÍCÍ – David Floryk / Je Santa skutečný?
Sociální média podporují nárůst této fóbie na mnoho způsobů. Jednak zkreslují povědomí o tom, co je „normální“, co je reálné a dostupné. Stačí vidět fotky přátel, jak si užívají bez nás… Strach z promeškání pak vede k pocitu, že ostatní se baví lépe a žijí lepší život než vy, což otvírá dveře pocitům permanentní závisti a nespokojenosti a ovlivňuje sebeúctu. Nezapomínejme však, že mnoho fotek na sítích je zinscenovaných, naaranžovaných a upravovaných – nejde o přirozený zážitek, ale o naaranžované divadlo!
A chci to hned!
Když lékař potřebuje obdržet výsledky vyšetření bez prodlení, označí žádanku STATIM, což je termín označující naléhavost, odvozený z latinského slova „okamžitě“. Kultura nastolená mobilní komunikací klamavě hlásá, že každý hovor, každá textovka, každý e-mail je STATIM – je třeba je vidět, číst a „zkonzumovat“ okamžitě, bez ohledu na okolí, hned!
Ale měřítko pro onu naléhavost není etické, ani filozofické, ani teologické. Naopak je osobní, subjektivní a egocentrické. Chci to teď, a tak to budu mít teď – bez ohledu na cokoliv a kohokoliv.
Možná že dnes je už většina lidí ochotna občas vypnout televizi, vypínat telefon se však teprve budeme muset naučit. A asi to nebude snadné, vždyť jak důležitá může být další zpráva!
* * *
„Nedokážete-li se odpojit od internetu ani na jediný den, tak už vás to vcuclo!“ Příležitostí prověřit si, jak na tom jste, může být Den odpojení. Jde o globální osvětovou kampaň, která se každoročně koná první víkend v březnu. Zapojte se a odpojte se! Již více než deset let lidé, rodiny, školy, náboženské komunity i firmy využívají tento den jako příležitost k nastavení rovnováhy mezi zdravým životem a komunikačními technologiemi. Letos připadá Den odpojení na 1. a 2. března.
Autor je publicista Datum: 18. února 2024 Foto: Akce
Líbí se vám tento článek? Podpořte fungování novin
Abychom mohli vytvářet obsah, který čtete zdarma, spoléháme na dary od našich štědrých čtenářů, jako jste Vy.
Pomozte nám pokračovat v této misi a podílejte se na ní spolu s námi.