Křesťan dnes

Dan Drápal / Láska ke světu

Termín svět, který je v Novém zákoně velice důležitý (zejména v Janových spisech a v Pavlových listech), je velmi dvojznačný. Bůh tak miloval svět, že dal svého jediného Syna… Dítky, nemilujte svět a všechno, co je v něm…

Cítíme to napětí. Ježíš je Král králů a Pán pánů, ale satan byl kníže světa tohoto. Běda tomu, kdo by se chtěl světu zalíbit. Ale o prvních křesťanech čteme, že byli všemu lidu milí, tedy křesťanům se přesto podařilo se světu zalíbit, zřejmě aniž se o to sami snažili.

SOUVISEJÍCÍDan Drápal / Okolnosti a reakce na ně

Jako křesťané v tomto napětí žijeme. Lze si ho nevšímat, ale pak hrozí, že upadneme do světskosti na jedné straně nebo do zákonictví a sudičství na straně druhé. 

Studoval jsem na teologické fakultě ještě před obrácením. Se svými kamarády z fakulty jsme se pouštěli do různých diskusí – když jsem nastoupil do prvního ročníku, psal se rok 1967. A kdo to pamatuje, ten ví, jak se živě diskutovalo dokonce ještě rok poté, co přijely ruské tanky, než zvítězila normalizace. Nu, my jsme diskutovali, a nechtěli jsme vypadat příliš „nábožně“, a celkem se nám to dařilo. I mně se dařilo nevypadat zbožně, a tak jsem vypadal světsky. To ale „svět“ příliš nezajímalo. 

Na druhém konci spektra jsou „solná jezírka“. Lidé, kteří považují za správné vytvořit křesťanské ghetto a čekat v něm na konec světa. Ti ono napětí, o němž píšu, odmítli také. Většinou mají ve všem jasno, a když zjistí, že nejsou všemu lidu milí, považují to za potvrzení, že jsou na správné cestě. 

Jenže…

To že jsi protivný, neznamená, že jsi prorok.

Ale také:

To, že mluvíš o lásce, neznamená, že umíš milovat.

Ježíš nás povolává do života v tomto napětí. A vlastně nás tím velice přitahuje, Ježíš nedělal kompromisy vedoucí k hříchu, ale kupodivu nebyl nesnášenlivý. Právě naopak – hříšníci se ho nebáli. On je přitahoval. Francis Frangipane říká, že křesťané mají moc tehdy, když se v nich spojí milosrdenství a svatost. Milosrdenství bez svatosti je možná lepší než sudičství a nesnášenlivost, ale nevysvobozuje lidi z moci hříchu. A svatost bez milosti rovněž postrádá Boží moc. Lidí, kteří žijí navenek svatým životem, byly tehdy mraky. Dnes je jich podstatně méně, ale v solných jezírkách jich najdete stále dost.

SOUVISEJÍCÍ – Dan Drápal / Babičky a dědečkové

Ježíš nás stále přitahuje právě tímto napětím: Byl laskavý, lidem bylo v jeho přítomnosti dobře, ale žádné kompromisy nedělal. Já si myslím, že umím být laskavý, ale lidé se v mé přítomnosti neobracejí tak, jak se obraceli v Ježíšově přítomnosti. 

Zatímco těm, kdo žijí v nějakém solném jezírku, je třeba říci: „Ježíš nebyl hříšný, ale miloval hříšníky.“ Lidem na druhém konci spektra je třeba říci: Ježíš miloval hříšníky, ale nebyl hříšný. 

Usilujme o Boží moc, usilujme o vytvoření takového společenství, v němž někdo řekne: „Jistě je mezi vámi Bůh!“ (1Ko 14,25). Jednou jsem to zažil. Takto téměř (nejsem si jist tím slovem „jistě“ na začátku) doslovně. A tato slova vyslovila žena, která byla ve sboru poprvé a Bibli nečetla, takže nemohla citovat. 

Ježíš nás v tomto napětí zdravě zneklidňuje. Tušíme, že pro nás není řešením ani světskost, která neví o svatosti, ani solné jezírko, kde mají lidé to správné učení, ale milost byste v něm těžko hledali. (Mám na mysli realitu milosti, nikoli samotný pojem. Naopak, všiml jsem si, že tam, kde se hodně  mluví o milosti, milost právě přítomná nebývá. Nejde o to, zda máme dobrou mapu. Jde o to, zda jsme se vydali na cestu.)

O napětí, o němž píšu v tomto článku, je dobré vědět. K lidem, kteří ho neprožívají, moc nedůvěry nemám. Ať už o svatost neusilují, protože se domnívají, že jí už dosáhli, nebo proto, že ji nepovažují za důležitou. V obou případech tito lidé postrádají Boží moc.

Boží moc nehledejme pro sebe. Ostatně, ono to ani nejde, Moci sice můžete dosáhnout, ale ne té Kristovy. Kristovu moc ale hledejme – aby byli lidé vysvobozováni z moci temnosti a aby byl Bůh oslaven. 

Líbí se vám tento článek? Podpořte fungování novin

Abychom mohli vytvářet obsah, který čtete zdarma, spoléháme na dary od našich štědrých čtenářů, jako jste Vy.

Pomozte nám pokračovat v této misi a podílejte se na ní spolu s námi. 

Autor je teolog a publicista Datum: 2. října 2024 Foto: Pixabay

Exit mobile version