Nejstarší známé vyobrazení biblických hrdinek Jael a Debory bylo objeveno ve starověké synagoze v Izraeli, oznámila minulý týden Univerzita Severní Karolíny v Chapel Hill. Podle vedoucí projektu Jodi Magnessové bylo počátečním vodítkem, které tým přivedlo k identifikaci postav, vyobrazení jedné z nich, jak kůlem probodává hlavu vojenského generála.
„Je to nesmírně vzácné,“ řekla Magnessová, archeoložka a profesorka náboženství na UNC v Chapel Hill, pro Religion News Service. „Nevím o žádném jiném starověkém vyobrazení těchto hrdinek.“
SOUVISEJÍCÍ – Archeologové objevili v Izraeli 1500 let starý nápis Ježíš, narozený z Marie
Téměř 1 600 let staré mozaiky odhalil tým studentů a odborníků v rámci projektu, který letos v létě pokračoval již desátou sezónou vykopávek v synagoze ve starověké židovské vesnici Hukok v Dolní Galileji. Mozaiky byly na tomto místě poprvé objeveny v roce 2012 a Magnessová uvedla, že synagoga, která pochází z konce čtvrtého nebo počátku pátého století, je „neobvykle velká a bohatě zdobená“. Kromě rozsáhlých a poměrně dobře zachovalých mozaik ji zdobí i nástěnné malby a vyřezávaná architektura.
Čtvrtá kapitola Knihy soudců vypráví příběh Debory, soudkyně a prorokyně, která po boku izraelského generála Baráka porazila kanaánské vojsko. Po vítězství, říká úryvek, utekl kanaánský velitel Sisera do Jaelina stanu, kde mu přes ucho zarazila do hlavy stanový kolík a zabila ho.
Nově objevené mozaikové desky zobrazující hrdiny jsou z místního broušeného kamene a byly nalezeny na podlaze na jižním konci západní uličky synagogy. Mozaika je rozdělena na tři části: na jedné sedí Debora pod palmou a dívá se na Baráka, na druhé sedí zřejmě Sisera a na třetí Jael zatlouká kolík do krvácejícího Sisery.
Magnessová uvedla, že není možné zjistit, proč byl vyobrazen právě tento biblický příběh, ale poznamenala, že také další mozaiky zobrazují události z Knihy soudců, včetně Samsona, jsou na jižním konci východní uličky synagogy. Podle tiskové zprávy UNC se události kolem Jael a Debory mohly odehrávat ve stejné zeměpisné oblasti, kde se nacházela synagoga, což je přinejmenším jeden z možných důvodů pro umístění mozaiky.
„Hodnota našich objevů, hodnota archeologie, spočívá v tom, že pomáhá vyplnit mezery v našich informacích, v tomto případě o Židech a judaismu v tomto konkrétním období,“ vysvětlila pro RNS Magnessová. „Ukazuje to, že mezi Židy existovala velmi bohatá a rozmanitá škála názorů.“
Magnessová poznamenala, že rabínská literatura neobsahuje popisy figurální výzdoby v synagogách – takže bez archeologie by se svět o těchto vizuálních ozdobách nikdy nedozvěděl.
Líbí se vám tento článek? Podpořte fungování novin
Abychom mohli vytvářet obsah, který čtete zdarma, spoléháme na dary od našich štědrých čtenářů, jako jste Vy.
Pomozte nám pokračovat v této misi a podílejte se na ní spolu s námi.
-red- Datum: 21. července 2022 Foto: Izraelský památkový úřad – ilustrační