Redakce novin Křesťan dnes připravila anketu k současné iniciativě za obnovu mariánského sloupu na Staroměstkém náměstí.
Daniel Raus, publicista a bývalý redaktor náboženského vysílaní v ČRo
Pavel Černý, kazatel Církve bratrské a bývalý předseda ERC
Myslím, že my křesťané bychom měli usilovat o věci, které spojují, a nikoli rozdělují – a současná obnova mariánského sloupu rozděluje, a to nejen katolíky a protestanty, ale i nás katolíky mezi sebou. Obávám se, že volání po jeho obnově je pro mnohé spíše resentimentem po „bájných“ časech 19. a počátku 20. století, kdy byla katolická církev výrazně silnějším hráčem ve společenském i politickém dění, než je tomu dnes. Není právě teď vhodná chvíle pro důležitější činy, než obnovování symbolů, jejichž význam se historicky posunul, i když si to neradi přiznáváme?
Jan Sušer, teolog a člen redakční rady časopisu Dingir
Symboly získávají své významy postupně, nabalují je a žijí vlastním životem. Oživovat symboly, které s sebou nesou těžko odstranitelný náklad pohrdání a bolesti, nepovažuji za moudré. Oživovat takové symboly bez diskuse a s domněnkovitou (sebe)obhajobou ve stylu: Tehdy to mysleli dobře, my to taky tak myslíme, tak se s tím smiřte a buďte zticha, my si to uděláme, jak MY budeme chtít!, považuji za nevkusné, hloupé a nesmírně arogantní.
Nejsem ten, kdo by vyháněl křesťanské symboly z měst, ani nepotřebuji vidět Staroměstské náměstí pražské jako navždy uzavřenou zónu. Nicméně pokud bychom se chtěli bavit o tom, že tam má stát umělecké dílo, které má symbolizovat to, že tu spolu po všech těch staletích dokážeme a snad i chceme žít v míru, pak vymysleme – společně! – něco adekvátního. Proč ne narození Krista – symbol nové naděje pro lidstvo? Či naopak pietu jako nabídku k tichému zamyšlení a pokání před nespravedlnostmi minulosti?
Symboly žijí vlastním životem a to, co s sebou ponesou, často není v moci jejich autorů (či obnovitelů). Chceme-li vracet do měst symboly, které s sebou dodnes pro mnohé nesou takové ostny, uvědomme si, že takovým symbolem je v mnoha ohledech i samotný čin Franty Sauera, který už navždy bude právě s tímto mariánským sloupem intimně propojen.
Daniel Kvasnička, kazatel Církve bratrské
Tomáš Coufal, šéfredaktor časopisu Život víry
Sledovat tuto kauzu je pro mě docela smutné. Úsilí o obnovení mariánského sloupu na Staroměstském náměstí vnímám mj. jako necitlivou snahu jedné skupiny věřících ,převálcovat‘ svým názorem jinou skupinu věřících, bez ohledu na to, jaké emoce to v nich vyvolává – navíc způsobem trvalým a veřejným. Pokud se Ježíšovi následovníci mají poznat podle vzájemné lásky a úcty, jako příliš křesťanské mi toto jednání nepřipadá.
A to, že ,válcující‘ skupina o sloupu (který je mnoha protestanty nahlížen jako bolestná připomínka hlubokého pokoření) mluví jako o symbolu smíření, je absurdní, ba cynické. Pokud se pohádám s manželkou, těžko bude považovat za snahu o usmíření, když jí poté řeknu: ,Takže pravdu mám já, od nynějška bude v této věci navždy po mém a už se o tom dále nebavme!‘
Moc bych si přál, aby laťka chování těch, kdo se označují za křesťany, byla přece jen výš.
Autor: Michal Nosál Foto: Wikipedie – Staroměstské náměstí s Mariánským sloupem