Recenze: Skupina Worship Vision vydala album Jsi majákem

Frontman pražské hudební skupiny Worship Vision Jirka Jelínek je na české worshipové scéně úkaz! A nutno dodat, že úžasný úkaz: Lídr, skladatel, aranžér, kytarista (vlastně multiinstrumentalista), soundmaster a hudebně projektový manažer. S jeho vlivem a působením v oblasti chval a uctívání se na půdě české církve můžeme setkávat téměř 30 let, a můžeme být Pánu za něho opravdu vděční!

Třetí album kapely Worship Vision přináší písňovou sadu žádaných autorizovaných překladů známých zahraničních chval a jedné autorské písně. Album je typické promyšleným provedením písní, s příjemnou, přesvědčivou a osobitou atmosférou, a v neposlední řadě s důrazem na skloubení hudebního kumštu s duchovním nábojem.

V tom se rozhodně zrcadlí vydařené pojetí celého projektu pod zkušenou taktovkou Jirky Jelínka a v hudební interpretaci celého týmu. Navíc nabídka dvou písní od Rend Collective a otitulování CD top hitem světové křesťanské scény se časově báječně pojí s premiérovým koncertem irského seskupení v ČR.

Hudební základ alba dobře postavený na kvalitní rytmice, syntezátorech a kytarových riffech připravuje prostor pro podmanivý zpěv hlavního vokalisty Honzy Váchy. Ten se zejména parádně uplatňuje v sametověji laděných písních, kde nabízí snadno „uvěřitelné“ podání skladeb, evokující příjemné emoce a pozvání k následování. Kompaktní výkon a vášeň pro uctívání kapely v živé produkci se v hodnotné míře podařilo přenést i na hudební nosič, který tím stojí za to.

Album se nicméně nevyhnulo jistým slabostem zřejmě způsobených dramaturgickým záměrem. Hned při prvním poslechu může překvapit zvláštně košatý soubor současných světových hitů v kombinaci s několika méně kompatibilními songy se zvukem „old school“,tedy z hlediska českého duchovního klimatu „zlatých“, ale dnes již přeci jen trochu odžitých „90´s“. Jedním z hlavních důvodů může být i snaha přinést na českou scénu především sadu hodnotných písní s autorizovanými překlady, skladeb prvotřídní úrovně k snadnému uplatnění na křesťanských shromážděních. Což už samozřejmě smysl dává.

Neubránil jsem se také dojmu určité nekompaktnosti hudebního základu s vokální složkou – jakoby dva trochu nesourodé hudební soubory, kdy se hlavní vokály zvukově nepodařilo přirozeně propojit se zbytkem produkce kapely. Ty zbytečně vyčnívají nad vše ostatní, což působí až syrovým dojmem. V písních svižnějších se navíc drží zbytečně zpátky.

V oblasti dramaturgie by mě osobně přišlo lepší trochu nesourodé songy (se zbytkem alba) od Rend zařadit až na konec. Škoda jen, že titulní Jsi majákem, která je v podání irské skupiny (ale i v rámci živé produkce WV) píseň tak šťavnatá, zde vyznívá příliš skromně.

Za nepříliš šťastné považuji některé textové obraty v písních. Vím, vytvořit dobrý a bezchybný překlad není vůbec snadné. Několika nedostatků se nevyhnulo ani album. Nejproblémověji se jeví častější uplatnění krátkých slabik na dlouhé noty, tedy jistého natahování částí slov, což vždy působí kostrbatě. V tomto smyslu bych za největší slabinu alba považoval právě trochu „strojovou“ (strojově přesnou) interpretaci textové složky písní vzhledem k originálu.

Podle mého názoru se lze s daným napětím vyrovnat přirozenější interpretací – tedy citlivým přizpůsobením tak, aby píseň zněla blízce tomu, jak normálně mluvíme. Nicméně s obtížnými principy textování vycházejícími z pravidel českého jazyka se textař – překladatel Jirka Jelínek i tak vyrovnal více než se ctí.

Závěrem nelze než jasně konstatovat, že album skupiny Worship Vision Jsi majákem je moc dobrý počin na české hudební křesťanské scéně. Výrazně obohacuje tuzemský trh moderními chvalozpěvy, nabízí materiál k poslechu a osobní chvále, v neposlední řadě se jedná o počin, který mohou snadno využít worshipová seskupení pro službu v místních sborech či na půdě naddenominačních aktivit. Je to snímek současný, svěží a produkčně zralý, který by neměl ve vaší hudební bibliografii rozhodně chybět.

Album Worship Vision Jsi majákem vydalo v roce 2017 hudební vydavatelství Rosa. Jeho distribuci zajišťuje internetový obchod Gimel.cz.

Text: Ivan Růžička (Mozaika Worship, Křesťanské společenství Mozaika Hradec Králové)

Ukázky z alba Worship Vision – Jsi majákem