Manželé, kteří odmítli upéct svatební dort pro homosexuální pár, prohráli odvolání

Když Aaron a Melissa Kleinovi v roce 2013 odmítli upéct svatební dort dvěma ženám, nevěděli, že právě udělali rozhodnutí, kvůli kterému o pekárnu přijdou. Přesně to se ale o dva roky později stalo, když museli zaplatit likvidační pokutu ve výši 135 000 dolarů (v přepočtu více než 2 800 000 korun). Nyní oregonský odvolací soud opět rozhodl v neprospěch manželů.

„Kleinovi požadují uplatnění výjimky založené na jejich upřímném náboženském přesvědčení proti stejnopohlavním sňatkům. Jenže ti, kteří mají podobné námitky proti sňatkům různých ras, etnik nebo náboženství, by mohli požadovat stejnou výjimku,“ odůvodnil své rozhodnutí soudce Chris Garrett. Dodal, že nenalezl dostatečně pádné důvody, aby odvolání manželů Kleinových uznal.

Laurel a Rachel Bowman-Cryerovy, jejichž objednávka kauzu odstartovala, závěr soud oslavily a prohlásily, že oregonské podniky by měly být otevřeny všem. „Tímto rozhodnutím odvolací soud potvrdil, že diskriminace nemá v Americe místo,“ okomentovaly výsledek.

Reklama

 

Melissa Kleinová už dříve uvedla, že pekařství účelově lesbický pár nediskriminovalo, ženy obsloužila už před jejich svatební objednávkou. Přípravou dortu by se ale podle svého tvrzení nepřímo podílela na homosexuálním sňatku, což by bylo proti jejímu přesvědčení. „Nemohla bych se účastnit obřadu, je to proti tomu, čemu věřím. Mám silnou víru v Boha, kterého miluji z celého svého srdce. Celý život žiju pro Něj tím nejlepším způsobem, jaký znám,“ prohlásila Kleinová.

„Amerika je místem, kde vás vláda nemůže donutit porušit vaše náboženské přesvědčení a říkat vám, čemu byste měli věřit. Máme ale pocit, že přesně to se nám stalo. Ztratili jsme vše, co jsme milovali a na čem jsme tvrdě pracovali,“ podotkla Kleinová. Její manžel uvedl, že oba jen chtějí sloužit Pánu. „Chceme dělat to, co je podle Něj správné. Následujeme Boha nehledě na to, co nás to stojí. Jak říká Bible: já a můj dům budeme sloužit Hospodinu,“ dodal Aaron Klein.

Kelly Shackelford, ředitel First Liberty Institute, který manžele u soudu zastupuje, prohlásil, že rozhodnutí je v rozporu s ústavními právy „V rozmanité a pluralitní společnosti by lidé dobré vůle měli být schopni v pokoji koexistovat i s různými vírami. Jsme zklamáni tím, že soud rozhodl proti manželům Kleinovým,“ podotkl Shackelford. Právníci výsledek přezkoumají a zváží, zda se budou dále odvolávat.

 

Zdroj: Christian Post Foto:  FAMILY RESEARCH COUNCIL/CARRIE RUSSELL

24 Komentáře

  1. Magda Hejdánková

    Je to pro ně jistě bolestné – myslím ta pokuta. Pro mě je ale zase bolestné, že si pořád někdo bere do pusy na obhajobu své nesnášenlivosti Ježíše. Nesnášíš homosexuály? Ok, tvůj boj. Ale nedělej ostudu Pánu, který nikde k šikaně homosexuálů nevyzýval a nevyzývá. Mohou snad v Oregonu třeba ateisté ve svých provozovnách odmítat beztrestně křesťany? Je opravdu tak složité představit si situaci, kdy budu i já potřebovat ochranu před něčím „osobním přesvědčením“?

    Odpověď
    • Marie Tejklová

      Pán Ježíš nesnášel hřích, a je tedy pochopitelné, že jeho upřímní následovníci odmítají schvalovat hříšný životní styl jiných lidí. Od začátku byli lidé pro víru šikanováni, a dneska tomu není jinak.

      Odpověď
      • Magda Hejdánková

        Ne, není to pochopitelné. Z Písma je zjevné, že jednoznačně největším hříchem je nevíra v Boha. Odmítáte snad kontakt s nevěřícími na pracovišti? Pořádá snad církev pochody proti nevěřícím? Odmítala snad ona dvojice upéct dort také pro hříšného nevěřícího muže a ženu, kteří se chtěli vzít? Pochybuji! Píšeme snad petice proti učitelům, kteří jsou nevěřící? Ne, to nás ani nenapadne. U homosexuálů ale ano. Proč si vybíráme jednu úzkou skupinu lidí, proti které štveme? Je to pokrytecké. A v tomto případě šikanovali druhé právě následovníci Krista a ne naopak.

        Odpověď
  2. Paní Hejdánková. K nesnášenlivosti k hříchu, ne lidí, si Ježíše do pusy beru.Z článku je patrné,že homosexuální pár byl již dříve obsloužen.A chápu,že už to asi bylo pro ně příliš,pokud např. dort měl znázorňovat homosexuální svazek(manželství),pro cukráře nepřijatelný.Pán Ježíš zemřel za naše hříchy a já bych gayům v manželství taky nepřál šťastný a dlouhý společný život.Ale neznamenalo by to,že jim přeju něco zlého,že jsou míň než já.I oni jsou mí bližní,které mám milovat jako sám sebe.Ale hřích se označit musí.

    Odpověď
    • Magda Hejdánková

      Nepřejete jim nic zlého, nejsou méně než vy, jsou vašimi bližními, milujete je jako sám sebe, ale dort byste jim neupek. Myslím, že jsou to často právě tyhle postoje, které z nás činí v očích ostatních lidí šašky, a ne naše víra v Ježíše Krista, jak si rádi namlouváme. Dnes a denně tak prohráváme boj o srdce lidí. Řekne-li se křesťan, spíš, než obraz odvážného, velkorysého a laskavého člověka, vytane mnohým na mysli člověk nesnášenlivý a malicherný, kterému je lépe se vyhnout. Kdyby tohle náš Pán skutečně chtěl, patrně by v Písmo stálo něco jako „A otravní buďte, dokud znovu nepřijdu!“.

      Odpověď
  3. Termobratia tolko volaju po tolerancii a sami su netolerantni… Boli snad jedinou pekarnou v okoli? Tu mi to pripada na umyselnu sikanu zo strany termosestier.

    Odpověď
    • Magda Hejdánková

      To nebude jen netolerance a šikana Perdigo, za tím bude nějaký šírší plán LGBT na ovládnutí všech cukráren světa!

      Odpověď
  4. Za skutocnu diskriminaciu na zaklade sexualnej orientacie by som pokladal, ak by si spominany homosexualny par objednal tortu napr. na narodeniny a nebol by obsluzeny… Ak to vsak bola torta na svadbu a majitelia pekarne maju vo svedomi problem zucastnovat sa akymkolvek sposobom na ich svadbe (moze to byt aj iny pripad, kedy by napr. zidovsky umelec dostal za ulohu namalovat fresku vzkrieseneho Jezisa v krestanskom kostole), potom to z mojho pohladu nie je diskriminacia na zaklade sexualnej orientacie, ale uplatnenie vyhrady vo svedomi a to je ina vec, nemala by byt trestna…

    Odpověď
  5. Magda Hejdánková

    Abych předešla standardním výrokům typu, nejsem sice právník, ale – uvedu zde skutečný důvod, proč soud odmítl obhajobu křesťanského páru prvním dodatkem o svobodě vyznání. Argumentace spočívala v tom, že spor nebyl veden s tímto manželským párem (jak mnohá křesťanská média naznačují), ale s jejich firmou Sweet Cakes. V Oregonu platí antidiskriminační zákon a ten nepřipouští v podnikání jakoukoli diskriminaci na základě sexuální orientace. Zákon zakazuje i další věci, firma nesmí odmítnout zákazníka také na základě náboženství, rasy nebo pohlaví. Z tohoto zákona platí víceméně jediná výjimka, a to pouze pro náboženské instituce. Příslušný oregonský úřad však konstatoval, že cukrárna Sweet Cakes není v žádném případě náboženskou institucí. Patetická videa, na kterých jsou záběry na plačící manželku a jejího manžela hrající si s dětmi jsou tak mírně řečeno zavádějící. Nebyli souzeni oni, ale jejich firma. Křesťanská církev by upečení dortu, či pořádání lesbické svatby odmítnout mohla. Křesťanská zaměstnankyně státního úřadu by však ale již nesměla odmítnou zapsat takový sňatek do matriky. To byl další případ, který rozhněval křesťanské aktivisty. Vypadá to, že ve Spojených státech musejí zákony dodržovat opravdu všichni i křesťané.

    Odpověď
  6. Lukáš Kliment

    Prosím vás, paní Hajdánková, přečtěte si Římanům 1:18 a dále, případně lze nalézt i jiná místa. Homosexuální styk je před bohem jasně pojmenovaná OHAVNOST, tedy hřích. Na jiných místech je zase napsáno, že krom jiných zvrácení nebudou mít podíl na božím království.
    Mám kamarády, kteří jsou homosexuálové, a se spoustou homosexuálů jsem pracoval na jednom pracovišti. Vycházím s nimi normálně, určitě jsem je nikdy nestavil na okraj, ani je nepomlouval. Pokud by mi ale kterýkoli z nich dal pozvánku na jejich „svatbu“, nebo jak to správně nazvat, bez váhání bych odmítnul právě s odvoláním na mou víru, ani štrůdl bych jim na tuto příležitost neupekl, byť je s radostí pozvu na oběd.
    Nemám nic proti člověkovi, ale s jeho hříchem nesouhlasím. Dle výkladu Bible se jedná o hřích a úpadek v důsledku hříchu. Dotyčné bychom měli opravdu milovat a přistupovat k nim dobře, ale pokud vím, že někdo hřeší a v hříchu setrvává, nebudu k tomu přece mlčet s vědomím, že si jde pro odsouzeni!
    Právě proto, že svého bližního miluji, tak mi jde v konečném důsledku o to, aby byl pokud možno spasen.

    Pro dnešní dobu je příznačné, že z hříchu dělá diagnózy. Křesťané by měli v první řadě stát na božím slově bez kompromisu, navzdory veřejnému mínění. Celá Bible je o oddělení se od světa, ne stranit se lidí, ale nepřistoupit na kompromis. Hřích je vždy hříchem. Zrovna Ježíš neměl naprosto žádný problém uplést bič a vyhnat lidi z chrámu svinským krokem, učitele zákona nazvat pokrytcem a Petrovi říct „Jdi mi z cesty satane“, myslíte si snad, že je nemiloval?
    Bůh jasně ustanovil za svaté spojení muže a ženy, spojení stejných pohlaví pak za ohavnost, svazek homosexuálů tedy jako křesťan nikdy neakceptuji i kdyby tento názor byl ilegální! To bychom pak mohli s radostí přijímat celou genderovou demagogii.

    Koho Bůh kárá, toho miluje. To lze aplikovat i na nás, skutečnost, že s někým nesouhlasím, ještě neznamená, že mi na něm nezáleží.

    Odpověď
  7. Tak ako sa lesbický pár dobrovolne rozhodol vstúpiť do stavu manželstva, sa mohol pekárenský pár slobodne rozhodnúť im neupiecť tortu … ale to by nebola amerika… ľuďom jebe od dobroty …

    Odpověď
  8. Magda Hejdánková

    Pane Klimente, přečetla jsem si odkazovanou pasáž Římanům 1:18 a o zákazu pečení dortů pro lesbické páry jsem tam nenašla ani zmínku. Vaše osobní rozhodnutí odmítnout pozvání na homosexuální svatbu je sice trošku mimo mísu, uvážíme-li, že vás na ni nikdo nezve, ale kdybyste náhodou takové pozvání dostal, jít tam samozřejmě nemusíte. Ani v ČR ani v USA. A štrůdl jim nemusíte péct ani omylem. Stejně tak nemuseli Aaron a Melissa Kleinovi péct lesbičkám dort. Kdyby odmítli, nic by se jim nestalo. Ovšem firma Sweet Cake, tuto možnost odmítnutí nemá. Je to firma a ta nemůže ze zákona diskriminovat nikoho. To by potom muslimské cukrárny mohli beztrestně odmítat třeba Židy.

    Odpověď
    • Lukáš Kliment

      Jen tak mimochodem, odmítnutí žida muslimem či obráceně není nic neobvyklého. Dokonce i u nás v evropě se s podobnými praktikami setkáte. Jestli tomu nevěříte, tak žijete snad v bublině.
      Máte pravdu v tom, že zde se jedná o spor s firmou, zatím co víra je věcí osobní. Ten můj štrůdl by byl na osobní rovině a tak to nejspíš brali i zmínění manželé.
      Nic to nemění na smutné skutečnosti, že ani jako jednotlivci už nemůžeme zastávat biblický pohled na věc, aniž bychom nebyli nařčení z homofobie. Zatím co nátlak a ústupky že strany homosexuálů jsou v rámci rovnosti v pořádku, a hranice se stále posouvají, zpátečnický křesťánek by měl pouze držet hubu a krok. Nemůžeme přeci nazvat věcí pravým jménem, aby si někdo nemyslel, že nejsem dostatečně milosrdný.

      Odpověď
  9. Vážená ženo Magdo Hajánková

    Ačkoliv není na měm posuzovat Váš život, myslela bych si, že ten Váš nejde ruku v ruce s Boží vůlí. (Nejsem si jista, zda žijete s Bohem)
    Pokud totiž žijete s Bohem a odevzdáváte Mu celý svůj život, pak je to se vším všudy a to i se svým zaměstnáním. Z pohledu člověka se může zdát, že firma odmítla homosexuálům upéct dort a mohla by být za to napomenuta. Ale z pohledu Božího, jelikož tato firma nemůže existovat bez lidí kteří ji vedou, a jelikož tito lidé odevzdávají Bohu i svou firmu, je tento postoj z Božího pohledu naprosto očekávaný a jasný.
    Pokud si přečtete celou Bibli, najdete desítky odkazů, kde je manželství bráno jako něco posvátného před Bohem… jako muže a ženu je stvořil.., a proto muž opustí matku a přilne ke své ženě, jestli jste někdy přemýšlela, jak je manželství před Bohem bráno v posvátné úctě, musí být samozřejmé, že v případě svatby homosexuálů něco není v pořádku. Svatba= něco SVATÉHO. Manželství je stav, který dal Bůh člověku, kterého stvořil jako muže a ženu…. Sám Bůh kritizuje homosexualitu (nejen v Římanům) tak, že je mu to odporné (viz Sodoma a Gomora, podobně jako styk se zvířaty…).
    Svatba mezi homosexuály se tudíž dá brát jako výsměch Bohu. Tudíž je pochopitelné, že by se člověk nechtěl účastnit obřadu, který je tak odporně zvrácený. Naprosto proti Božím nastaveným zákonům. Já osobně bych se na takové „svatbě“ asi pozvracela. Neříkám tím, že nemáme mít rádi ty lidi, v tomto souhlasím s Lukášem Klimentem. Když někdo dělá něco špatně, neznamená to, že ho zabiju, ale rozhodně ho za to nebudu chválit a přizpůsobovat se tomu. Prosím Vás, zkoumejte a modlete se o Ducha svatého. Pokud skutečně budete ochotna Jemu naslouchat ukáže Vám pravdu.

    Odpověď
    • Přemek Rzounek

      Mohla byste mi prosím napsat, kde v Bibli je napsáno svatba = něco svatého? Jestliže tedy nesouhlasíme s posouváním hranic víry, měli bychom dodržovat vše. Podle stejné logiky byste měla ve shromáždění (možná tedy i zde) mlčet a nosit šátek. Je to v Bibli také “jasně” napsáno. Rozumím tomu, když má někdo strach z neznámého, ale není dobré odsuzovat nebo zpochybňovat něčí víru z vlastní nevědomosti. V Bibli je přece mnoho míst, kterým nerozumíme nebo nám připadají zvláštní. Mě osobně situace kolem homosexuálů příjde dost podobná s přiběhem prostitutky, kterou chtěli ukamenovat. Tam také všichni byli svatější než Bůh a věděli, že musí zemřít. Ochotně věřím, že to mysleli všichni upřímně a velmi soucítili s onou prostitutkou jako osobou, ale ten její hřích přehlédnout prostě, přes všechnu tu snahu, nešlo. Jak to dopadlo všichni víme. Pojďme se tedy, alespoň jedinkrát poučit z historie a nedělat stejnou chybu dvakrát.

      Odpověď
  10. Magda Hejdánková

    Ráda bych ještě k případu manželů Kleinových doplnila jednu informaci. Ve válce neposkvrněných dortů a svatých polev sice prohráli a musí zaplatit pokutu, ale podle informací z tisku jim tuto ztrátu bohatě pokryje sbírka, která je na ně pořádána. Zato lesbický pár od té doby čelí záplavě mailů a zpráv s extrémně vulgárními urážkami a nezřídka je jim vyhrožováno i smrtí. Kdyby se lidé na každé tři plivnutí na gaye a lesby za ně jednou pomodlili, začaly by se dít možná zázraky. Některým křesťanům by díky tomu navíc vzrostl modlitební život o stovky procent.

    Odpověď
    • Magda Hejdánková

      Pane Figo, nevím, z jakého církevního prostředí pocházíte, ale zjevně jste často zván na zoofilní či homosexuální párty a musíte tak neustále řešit dilema, zda upéct či neupéct dort. Je jen na vás, zda se rozhodne takové akce navštěvovat a dodávat na ně laskominy. Za sebe bych pro vás měla jednu prostou radu – pokud vás sex s muži nebo zvířaty odpuzuje, nepraktikujte ho. Není to v žádném případě povinné. Pokud je vám takové jednání z čistě fyzických či morálních důvodů proti srsti, najděte odvahu říct ne! Když sám nechcete, nikdo vás k tomu nemůže nutit. Navíc bych zvážila, zda se neobrátit na nějaký místní spolek ochránců zvířat a zneužívání zvířat tam nahlásit. Nejde jen o vaše přátele, ale také o ta zvířata.

      Odpověď
  11. Nejsem zběhlý ve psaní,a proto v mém příspěvku chybělo vysvětlení,že bych takto jednal,pokud bych byl cukrář.Ani jsem netušil,že pro Vás z článku zjevně vyplývá,že jsem zván na homosexuální,či zoofilní párty.Omlouvám se.Kdybyste byla cukrářkou Vy,jak byste se zachovala,paní Hejdánková v případě zoofilů?U homosexuálů je mi to u Vás jasné.Rád se poučím.Také nevím,z jakého církevního prostředí pocházíte.A děkuji za jednu prostou radu.Snad jsem to napsal jednoduše srozumitelně.Na víc nemám.

    Odpověď
    • Magda Hejdánková

      Rozumím, nejste cukrář, tudíž nepečete dorty, nejste patrně zoofil ani homosexuál a nikdo vás ani na párty s tímto zaměřením nezve. Přesto všechno jste ale odhodlán pro případ, že byste cukrářem byl a oni vám účast na takové párty nabídli, takové pozvání odmítnout a dort neupéct. Dobře, tím se ale opět dostáváme k meritu věci. V takovém případě byste možná i u nás dopadl jako manželé z hlavního článku. Pokud byste odmítl dort upéct s poukazem, že pro gaye a lesby nepečete, mohlo by se jednat o diskriminaci. Jak by to dopadlo v případě požadavků na dort od zoofilů si nedokážu představit, ale ti by patrně nakupovali někde jinde, a to spíš mrkev, seno, zrní nebo granule, takže by ke konfliktu asi nedošlo. Pro toho, kdo má ještě sílu sledovat tuto již trošku bizarní debatu připomínám, že diskutovaný případ manželů Kleinových se neodehrál ve zvrácené Evropské unii, ale v konzervativních USA. To jen na okraj.

      Odpověď
  12. Nedozvěděl jsem se,opět,co byste mi poradila.Tahle diskuse je opravdu mezi námi dvěma bizardní.Zeptám se na radu,abych se poučil a Vy mi místo toho stvoříte scénář coby kdyby.Takže jsme zase na začátku a vše co jsem od Vás přijal je,že jsem pokrytec ,měl bych se modlit a nesnáším homosexuály.Respektuji Váš názor paní Hejdánková.Jelikož se „zjevně“ konkrétní rady nedočkám,i tak Vám děkuji,že jste mě neodbyla a věnovala mi čas.Mějte se krásně.

    Odpověď

Zanechej svou odpověď

Tvoje e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Děkujeme za váš komentář