Komentáře

Dan Drápal: Recenze knihy Nebojte se života od Johna Eldredge

Napsal(a): Dan Drápal, titulek redakční | Zveřejněno: Pátek, 2. května 2014, 10:50 (CEST)
Sdílet Sdílet   |   Verze pro tisk  |   Čti později Čti později  |   Velikost písma:A A A

V posledních letech patří John Eldredge k nejprodávanějším protestantským autorům u nás. Podle mě plným právem. Nebudu tvrdit, že tato kniha pro mě měla stejně zásadní význam jako jeho první u nás vydané dílo „Pozor! Srdce muže!“ nebo kniha „Úchvatná“, kterou napsal se svou ženou Stasi, případně „Velký příběh“, útlé dílko, které shrnuje jeho pohled na svět. Tvrdím však, že sáhnete-li po libovolné Eldredgově knize, nebudete litovat.

Obálka knihy Nebojte se života.

Český název „Nebojte se života“ je poněkud zavádějící. Domnívám se, že nebylo třeba se lekat originálního titulu „Svatost – úžasná úleva“ (Utter Relief of Holiness), protože celá kniha se týká právě svatosti. Možná k tomu nakladatele vedla myšlenka, kterou John Eldredge ve své knize sám reflektuje, totiž to, že máme tendenci se svatosti spíše bát a považovat ji za něco náročného a více méně vydřeného. Základní myšlenkou knihy je konstatování, že vnitřní zdraví (wholeness, u nás překládáno jako „celost“ nebo „celistvost“) a svatost nelze oddělit. Eldredge vícekrát opakuje, že bez svatosti nikdy celí nebudeme a člověk, který je svatý, je zároveň vnitřně zdravý, tedy „celý“.

Eldredge správně konstatuje, že toužíme po dobrotě, a tedy vlastně také po svatosti, protože dobrý je ten, kdo je celý a svatý. A jako v jiných svých knihách přesvědčivě dovozuje, že „svatost, o kterou jde Ježíšovi, je věcí srdce“ (str. 37). Ano, záleží na motivech, na stavu srdce, a ten nelze jednoduše odečíst z vnějších projevů. Cesta ke svatosti není možná bez vnitřní opravdovosti: „Dokud nejsme ve věci svých motivů poctiví, obelháváme sami sebe“ (str. 38). A jako svatost není záležitostí vnějších skutků, nýbrž nitra, tak je i hřích „otázkou motivu“, nikoli „v první řadě otázkou chování ani správné nauky“ (str. 41).

Eldredge rovněž upozorňuje, že svatost není totéž co morálka. Jako i jinde, je i v této otázce mistrem pregnantních vyjádření: „Můžete být mravní, a nemilovat Boha“ (str. 49). Autor nás nenechává na pochybách, co považuje za důležitější.

Jak jsem uvedl, tématem knihy je svatost a vnitřní zdraví, „celost“. Obsahuje ale i některé perly, pokud jde o odhalení nyní převládající ideologie. Osobně si Johna Eldredge cením především proto, že dokáže pojmenovat postoje, které přináší jakýsi „duch doby“ a které jsou v rozporu s Božím životem, ovšem my si je často ani neuvědomujeme. Konkrétně chci upozornit na podkapitolku „Pochybnost není ctnost“ (str. 53 a násl.). V ní upozorňuje na to, že lidé si dnes v pochybnostech libují. Je to zřejmě přehnaná reakce na dřívější dogmatismus, který mnohdy vystavoval na odiv (sebe)jistotu.

Dan Drápal.
(Archiv D. Drápala)

Vyzdvihování pochybnosti se stalo součástí naší kultury. John Eldredge (o tom, že chodí často do kina, víme už z předchozích knih) si všímá, jak Peter z filmového zpracování prvního dílu Narnie (Lev, čarodějnice a skříň) a podobně Aragorn z filmové verze Tolkienova Pána prstenů působí jako muži váhaví a nerozhodní, tedy pochybující a nejistí, ačkoli to vůbec neodpovídá originálu.

„Jako bychom už nebyli schopni věřit v hrdinství“, poznamenává Eldredge (str. 54). „Tak se pochybnost přestrojená za pokoru stala ctností a předpokladem pro to, aby vás respektovali. Lidé silného přesvědčení jsou podezřelí“ (tamtéž). Uměl by to někdo vyjádřit lépe? Ostatně, vzpomínáte si na nějaký film, v němž by nějaký muž hrál jednoznačně pozitivní a mužnou úlohu? Nedávno jsem psal recenzi na film Noe. O filmovém Noemovi platí totéž, co píše Eldredge o filmovém Peterovi Pevensovi nebo o filmovém Aragornovi.

John Eldredge si nelibuje v návodech (v americkém křesťanství jsou mnohem běžnější a oblíbenější než u nás), nicméně tato jeho kniha obsahuje návod, jak dosáhnout svatosti (viz 9. kapitolu nazvanou „Volba cesty svatosti“). Trochu mě to překvapilo – nicméně musím konstatovat, že tento srozumitelný a stručný návod je naprosto skvělý. Pochopitelně vám nebudu tvrdit, že ke svatosti vedou tři snadné kroky – to by se mnou ostatně John Eldredge pěkně vyběhl. Nicméně Eldredgovy rady považuji za velmi moudré – a vedoucí k cíli. A jaké že ty rady jsou? Neprozradím – přečtěte si knížku!

Knihu vydalo nakladatelství Portál v roce 2014. Kniha má 117 stran a prodává se za 215 Kč.

Řádková inzerce
Anglické a české knihy, CD a DVD. Můžeme objednat anglické knihy za obchodní cenu. Nacházíme se blízko Olšanského náměstí a metra A, stanice Flora na ulici Baranova 32, 130 00 Praha 3, tel.222 724 856, e-mail:christianlibrary@quick.cz
Zde může být inzerát s hyperlinkou na váš seminář, koncert, tábor nebo službu
Text pošlete na Marketing. ďťż
Zde můžže být inzerát s odkazem na vᚹ seminář, koncert, tábor nebo služžbu.