Advent (recenze)

Drobná útlá knížka ve světle modrém přebalu ozdobená jemnou perokresbou není nijak výrazná. Přesto má v záplavě křiklavých barevných obálek jisté přitažlivé kouzlo. Stejně tak příběh uzavřeného, nemluvného, prostého ovčáka, který se svým psem a beranem jde během adventu do hor vyhledávat poslední ztracené ovce, nemá strhující zápletku, neřeší citové bouře, žádné vzlety a pády. Přesto čtenáře vtahuje do děje a nepustí.

Celý příběh se odehrává kdesi na Islandu, v mrazu a sněhu, velká část dokonce ve sněhové bouři. Úporná snaha hlavního hrdiny dokonat úkol i přes nepříznivé podmínky a za ohrožení vlastního života je pro dnešního čtenáře tak trochu zvláštní, protože sám svému úkolu nedává jiný smysl než ten nejzjevnější – prostě zachránit ovce. Alegorické výklady si musí dosadit čtenář sám. Není to těžké, nabízí se jich několik (od historických reminiscencí, biblických témat po aktuální motivační využití), jak tomu u dobrých příběhů bývá. Chtělo by se říci, že v knize vlastně o nic nejde, ale příběh vás vede dál a dál. Bez okázalých efektů, strhujících dialogů nebo dynamicky se měnících charakterů se před námi barvitě odvíjí prostý děj. Když doputujeme k vyvrcholení a pointě příběhu, uleví se nám, že to všechno dobře dopadlo a symbolické převzetí úkolu mladším mužem je dokonalým završením.

Svou novelu napsal islandský spisovatel Gunnar Gunnarsson v roce 1937 a hned o rok později ji v češtině vydal Kalich. Díky realistické ukotvenosti v drsné přírodě severního Islandu zůstává jeho dílo aktuální i dnes. V Anglii a Německu se knížce dostalo mnoha vydání a stala se knihou každé generace. Nový překlad do češtiny pro nové vydání provedla Helena Kadečková. Její jazyk je barvitý a cudný. Ilustrace pocházejí z jemné ruky Gunnara Gunnarssona mladšího.

Knížka, která klade otázky bez otazníků. To pravé čtení pro adventní období.

Autor: Hana Pinknerová

Gunnar Gunnarsson: Advent, Kalich 2017